2. Hümanistik Terapi Nedir?
06 Mayıs, 2024

Hümanistik Terapi Nedir?

Hümanistik terapi, özgünlüğün önemini vurgulayan bir psikoterapi şeklidir. Hümanist terapi, her insanın kendini geliştirme için doğuştan gelen bir dürtüye sahip olduğu felsefesine dayanır.

Hümanistik Terapi Nedir?

Güven ve empati ortamını teşvik ederek buraya ve şimdiye odaklanır. İnsanları yargılanma korkusu olmadan duygularını, düşüncelerini ve isteklerini keşfetmeye teşvik eder.

Hümanist terapi kişi merkezli bir yaklaşımı benimser. Terapist, kişiyi kişisel farkındalığa yönlendiren bir kolaylaştırıcı görevi görür.

Terapist doğrudan tavsiye veya çözüm vermekten kaçınır. Bunun yerine, kişinin duygu ve düşüncelerini bağımsız olarak keşfetmesine ve iç kaynaklarından yararlanmasına olanak tanır.

Hümanistik Terapi ile Alakalı Destek Alabileceğiniz Bazı Uzmanlarımız
Merve Ece KAYHAN
Selin CINEMRE
Selin CINEMRE

Hümanistik Terapi Türleri Nelerdir?

Hümanist terapinin birçok farklı türü vardır. Bunlardan bazıları şunlardır:

Kişi Merkezli Terapi

Bu yaklaşım, terapistin terapi sürecine yönlendirici olmayan bir yaklaşım benimsemesini içerir. Terapist empati, koşulsuz olumlu kabul ve saygı sunar. Ne paylaşırsanız paylaşın terapide kabul edildiğinizi hissetmek onaylanmama korkusunu aşmanıza yardımcı olur.

Varoluşçu Terapi

İnsanların evrendeki yerlerini daha iyi anlamalarına yardımcı olmak için çalışan felsefi bir terapi yaklaşımıdır. İnsanların hayatlarına anlam katan şeyleri keşfetmelerine yardımcı olmaya çalışır.

İnsanlar kendi seçimlerinin sorumluluğunu almayı öğrenirler ve hayatlarına daha fazla anlam ve amaç kazandırmak için gerekli güce sahip olduklarının farkına varırlar.

Diğer hümanist yaklaşımlar gibi varoluşçu terapi de geçmişinizden gelen şeylerden ziyade esas olarak şu anda karşılaştığınız sorunlarla ilgilenir. Bilinçli veya bilinçsiz düşüncelerinizin zihinsel sağlığınızı ve hedeflerinizi nasıl etkilediğini dikkate alır.

Gestalt Terapisi

Bu hümanistik terapi biçimi, kişinin geçmişine bakmak yerine mevcut yaşamına ve deneyimlerine odaklanır. Bireyin deneyimlerini nasıl algıladığına ve anlamlandırdığına büyük önem vermektedir. Terapistler, şu anda neyin farkında olduğunuzu veya belirli duyguların size nasıl hissettirdiğini sorarak "burada ve şimdi" atmosferinin yaratılmasına yardımcı olur.

Logoterapi

Bu terapi türü, insanların hayatın zorluklarına katlanmanın yollarını bulmalarına ve bir amaç ve anlam duygusu bulmalarına yardımcı olmaya odaklanır. Yaşamda anlam bulmanın zihinsel refahı artırmaya depresyon, anksiyete ve travma gibi durumların semptomlarını hafifletmeye yardımcı olabileceğini öne sürer.

*Hümanistik terapi, bir dizi farklı terapi türünü kapsayan bir şemsiye terimdir. Sizin için doğru olan spesifik hümanist terapi türü hedeflerinize bağlıdır.

Hümanistik Terapide Kullanılan Teknikler

Hümanist terapistler değişime yönelik çalışırken insanları desteklemek için tasarlanmış bir dizi teknik kullanır. Sıklıkla kullanılan ana tekniklerden bazıları şunlardır:

Uyum: Bu teknik, hümanistik terapi için gereklidir ve terapistin, terapideki bireyle etkileşimde bulunurken özgün, açık ve samimi olmasını gerektirir.

Empatik anlayış: Bu, terapistin yalnızca danışanın ne hissettiğini ve söylediğini anlamasını değil aynı zamanda bu anlayışı danışana iletmesini de içerir. Birey duyulduğunu, görüldüğünü ve anlaşıldığını hissetmelidir.

Yansıtıcı dinleme: Bu, bireyi aktif olarak dinlemeyi ve ardından danışanın söylediklerini kendi sözleriyle özetlemeyi içerir. Bu strateji danışanın söylediklerini güçlendirmeye yardımcı olabilir, kendi sözleri üzerinde düşünmesine olanak tanıyabilir ve potansiyel yanlış anlamaları ortadan kaldırabilir.

Koşulsuz olumlu saygı: Bu teknik, terapistin bireyi yargılamadan kabul etmesini içerir. Kendine değer vermenin, kişisel gelişimin ve kişisel farkındalığın geliştirilmesinde önemli bir rol oynayan şefkatli bir tutumla yapılır.

Hümanistik Terapi Bize Hangi Konularda Yardımcı Olabilir?

Hümanist terapi bir dizi farklı zihinsel sağlık durumunu tedavi etmek için kullanılır. Bunlardan bazıları şunlardır:

• Endişe
  • Depresyon
  • Panik atak
  • Kişilik bozuklukları
  • Travma sonrası stres bozukluğu (TSSB)
  • Psikoz
  • İlişki sorunları
  • Madde kullanımı
  • Travma

Hümanistik terapi şimdiye odaklandığından, insanların kendilerinin ve çevrelerinin daha fazla farkına varmalarına yardımcı olmaya çalışır.

Hümanist Terapinin Faydaları

Hümanist terapinin bir faydası da bu yaklaşımın büyük bir empati ve destek kaynağı olabilmesidir. Terapistler yargılamamak ve anlayışla dinlemek üzere eğitildikleri için, duygularınızı açmak ve paylaşmak konusunda daha rahat hissedebilirsiniz.

Hümanist terapi kişinin olumlu niteliklerine odaklandığından, insanların hayatlarında değişiklik yapma sürecinde kendilerini daha güçlü hissetmelerine yardımcı olabilir.

Sorunlar karşısında bunalıma girmek yerine, insanları güçlü yönlerine odaklanmaya ve bu becerileri ihtiyaçlarını karşılamak için kullanmaya teşvik eder.

Terapiye yönelik bu yaklaşım aynı zamanda hayatınızda sorunlarla karşılaştığınızda size yardımcı olacak problem çözme ve stres giderme dahil başa çıkma becerilerini öğrenmenin iyi bir yolu olabilir.

Öz saygıyı ve öz yeterliliği geliştirdiği için zorluklarla uğraşmakta kendinizi daha yetenekli hissedersiniz.

Bu yaklaşım aynı zamanda herhangi bir konuda tedavi aramayan kişiler için de yararlı olabilir. Potansiyellerini en üst düzeye çıkarmak ve bir kişi olarak gelişmek isteyenler hümanist terapilerden yararlanabilirler.

Hümanist Terapi Almadan Önce Düşünülmesi Gerekenler

Hümanist terapi geçmişe değil bugüne odaklandığından bazıları bunu zorlayıcı bulabilir çünkü bu terapi şekli başkasını veya geçmişini sorumlu tutmak yerine kişinin kendi sorumluluğunu alması ve mevcut hayatını daha iyi hale getirmek için doğrudan eyleme geçmesi anlamına gelir.

Hümanist terapistler genellikle diğer terapistlere göre daha az yönlendirici olduğundan tedavilerinize rehberlik etmede siz de danışan olarak aktif bir rol oynayacaksınız.

Daha yapılandırılmış bir yaklaşımı tercih ederseniz bu sizin için zorlayıcı olabilir. Problem odaklı ve yapılandırılmış bir terapi türüyle daha iyi çözülebilecek sorunlarınız olduğunu düşünüyorsanız hümanistik terapi ihtiyaçlarınıza uygun olmayabilir.

Ele almak istediğiniz belirli semptomlarınız veya davranışlarınız varsa veya net bir teşhis ve tedavi sunan bir terapi arıyorsanız farklı bir terapi yaklaşımını daha yararlı bulabilirsiniz.

Öte yandan kendinizi sıkışmış veya çıkmazda hissediyorsanız, daha anlamlı bir yaşam sürmenin yollarını arıyorsanız bu terapi ekolü iyi bir seçenek olabilir.

Hümanistik Terapi Nasıl Çalışır?

Hümanist terapi, dünya görüşünüzü daha iyi anlamayı ve gerçek kendini kabullenmeyi öğrenmeyi içerir.

Bu kısmen hem başkalarından hem de kendinizden koşulsuz olumlu saygının geliştirilmesi yoluyla gerçekleştirilir. Başkalarının size yalnızca belirli bir şekilde hareket ettiğinizde saygı duyduğuna inandığınızda, sürekli olarak yeterli olmadığınızı hissetme tuzağına düşmeniz kolaydır.

Bu değersizlik duygusu hem kendinize hem de etrafınızdaki dünyaya bakış açınızı olumsuz yönde etkileyebilir. Hümanistik terapinin temel ilkelerine göre, kendinizi ve etrafınızdaki dünyayı nasıl gördüğünüzün düşünceleriniz ve eylemleriniz üzerinde büyük bir etkisi olduğunu unutmayın.

Şeyma Nursena Kul
#hümanistik terapi #hümanistik